Försäljning,  Ledarskap,  Markand

Grymma säljare gör mig glad och inspirerad.

Men nu är det ju faktiskt så att alla säljare inte är grymma. Och just därför har jag lagt in en kontakt i min mobil med namnet ”Orkar du? Nä, skit i att svara!”, och där lägger jag med jämna mellanrum in vissa telefonnummer … Där kan säljare hamna som enligt mig hamnar i någon av följande kategorier.

  • Tjatsäljare. De som på fullaste allvar tror att tjat är en framgångsrik försäljningstaktik. De som fortsätter att ringa, trots att jag har varit tydlig med att jag har full koll och kan ringa tillbaka om behovet skulle uppstå. Kanske har jag relativt stor tolerans, för det är ändå relativt få telefonnummer i den kategorin.
  • Manussäljare. De som läser innantill efter någon sorts fusklapp. Ofta i ett maniskt tempo som gör det svårt att få stopp på dem innan de, enligt sitt manus, kommit till punkt.
  • Besserwissersäljare. Här hittar vi en grupp som är utrustade med mer mun än öron. De har nämligen en förmåga att mala på utan minsta ambition att ställa en fråga eller lyssna på en invändning. De lever i tron att deras erbjudande är den självklara lösningen på ett problem de inte ens har en aning om ifall jag har. Min uppfattning i frågan verkar inte ens vara sekundär.
  • Samvetssäljare. De som försöker väcka mitt dåliga samvete med olika typer av argument. ”Du vill väl ha fred på jorden och avskaffa all hunger?” Jo, det vill jag såklart. Men jag kanske redan gör ett antal goda gärningar, samtidigt som jag inte är övertygad om att just den säljarens erbjudande löser världens stora frågor. Utan snarare är en affärsidé jämte andra. Och affärsidéer gillar jag, men jag uppskattar om man är ärlig med sina avsikter.

Men visst, om du är en av dem vars nummer jag har lagt in bland säljare jag är tveksam till, så har du fortfarande alla möjligheter att ta dig ur. Jag svarar även på dem numren ibland. Jag är beredd att ge folk en tredje och en fjärde chans – om du kan visa mig att du är grym. Om du undrar var den andra chansen tog vägen så menar jag att om du hamnar i den där kategorien så har du redan fått minst två chanser …

Vi har i dag fyra sköna säljare hos oss. Visst börjar de så smått krypa lite på väggarna. Tålamodet testas, även om de ödmjukt försöker dölja det. Och trots att jag tycker att deras omställning till en betydligt mer digital vardag fungerar fantastiskt bra, så tror jag att de emellanåt känner att det skulle vara skönt att få lämna kontoret och träffa sina kunder. Men de gör ett grymt jobb och arbetar föredömligt med att bygga och utveckla förtroende och relationer via telefon, mail, zoom och så vidare. Rent krasst är det så att man oftast köper av människor man litar på och känner sig bekväm med. Personen bakom produkten är det viktiga, och att nå dit utan att få träffas fysiskt kan förstås vara en utmaning. Det är dock inte bara negativt att tvingas fundera på säljarbetet ur ett nytt perspektiv. Och om våra säljare var grymma förut blir man ju än mer imponerad nu. De säljare som aktivt väljer att lägga bort inövade floskler, ytligt standardbabbel och läsning innantill, för att istället vara ärliga och bjuda på sig själva visar mod och inger förtroende. Och om man saknar förmågan att bygga relationer blir man tyvärr inte så mycket mer värd än en telefonsvarare.

En annan av nycklarna till mitt hjärta är när en säljare uppenbart har som mål att ge mig som kund ett resultat. De som hjälper mig att lyckas, oavsett om det är i jobbet eller privat, kommer jag alltid att värna. De kommer definitivt inte att hamna i min ”skit i att svara-kontakt” i mobilen. Och jag tror att det fungerar så att om man som köpare upplever att säljaren är mer intresserad av sina egna resultat än kundens, så väljer man nog att köpa av någon annan.

En kommentar

  • Patrik Elfwing

    Hej Linda

    Mycket bra formulerat och beskrivet – Säljare som inte förstår min / bolagets / kundens verksamhet i tillräcklig omfattning, gör mig bara trött – har några nummer som direkt kommer hamna i DNA – Do not answer – kategorin.
    Min egen reflektion är också att de bolagen de säljarna representerar, inte alltför sällan, har brister i sitt ledarskap och värdegrund. Trist, då det finns många produkter och tjänster som aldrig riktigt får den ärliga chansen att addera värde till kunderna.
    Gläds åt, men är inte förvånad, att Du har duktigt folk omkring Dig i Ditt bolag.

    //Patrik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *