Att nå organisationens fulla potential
Att nå ”sin fulla potential”, det är ett populärt uttryck som dyker upp med jämna mellanrum. Förra veckan fick jag en fråga av en företagsledare: ”Har du någon idé kring varför vi inte levererar ett bättre resultat? Jag menar, vi har betydligt mer talang än vad som syns på sista raden.” Ja, det var ju inte direkt en liten fråga. Och sällan finns det enkla svar på komplicerade frågor. Därmed blev jag svaret skyldig. Vilket jag också skyndsamt informerade om. ”Men”, fortsatte företagsledaren ”du kan väl resonera kring det i din nästa blogg?” Ja varför inte, tänkte jag. Så jag försöker väl då.
Som sagt, det är ingen enkel fråga. Och det finns såklart ett flertal faktorer som påverkar i vilken grad en sammansatt grupp når sin ”fulla potential”. De första färdigheterna som dyker upp i mina tankar: drömmar och mod.
Jag tänker att man behöver hålla fokus på sin dröm och mobilisera mod för att man ska klara av att nå drömmen. Låter det flummigt? Ja, det känner jag själv att det gör. Men om vi vill klä det i mer business-mässiga begrepp kanske vi borde byta ut ordet ’dröm’ mot ’vision’. Men jag fortsätter med dröm, för i dag är jag lite flummig.
Så för att knyta ihop mina tankar om drömmar och mod. Jag tror att en av flera möjliga orsaker till att en organisation inte når sin fulla potential är att man drömmer vagt, men försöker leverera lite mer specifikt – och då har jag sett att det ibland kan hämma tankebanor som gör att drömmen blir svår att realisera. Eller att man inte har en tillräcklig tydlig bild av vad man vill uppnå, vilket gör riktningen otydlig. Man liksom prickar av nyckeltal efter nyckeltal – check på alltihop – men det ger ändå inte den där knuffen framåt och uppåt.
Sedan kommer modet. Att bygga mod i hela organisationen och på alla nivåer. För alla måste i någon mening ge sig ut i det okända för att ta sig an den där knuffen uppåt. För att klara det måste ledare ha mod att leda och tillsammans med medarbetare möta motgångarna, för annars fastnar organisationen. Och förstås, att hela tiden se marknadens behov och möjligheter. Det är rätt coolt att det faktiskt finns en hel del företag som gett sig ut på otrampade stigar och bokstavligen förändrat världen på sin färd. Tack vare sitt mod.
Men om jag flummar till det, så kanske det kan vara så enkelt som att vända på problemet, ’dröm’ specifikt och leverera vagt. För det kan hända grejer om man lämnar sändningsläget, och istället öppnar receptorerna och rattar in på mottagarläge. Var exakt och övertygad i drömmen så att ni som team enkelt kan hantera motgångarna utan att det förlamar er som organisation, utan tar er ut på en spännande resa i det för stunden okända.
För visst vore det väl hur roligt som allra helst om andra pratade om ert företag med ord som ”vad gör de egentligen, som gör det möjligt att konsekvent leverera så enastående resultat hela tiden?”