Företagande

Vad hände egentligen 2020?

Jag kan gissa mig till vad ni tror att jag tänker skriva om. Pandemin. Men icke! Den är jag precis lika trött på som ni är. Och jag kan också erkänna att de där oundvikliga digitala mötena också står mig upp i halsen. Men vi kämpar vidare tills vi är av med skiten och allt kan bli någorlunda normalt igen. Även om jag tror att en del effekter som trots allt varit positiva kommer att bestå; här tänker jag främst på fartökningen inom digitaliseringen.

Så bortsett från ”det där jag inte vill skriva om” – vad har egentligen det här året innehållit, om vi nu ska se det ur ett Mericon-perspektiv? Det här med förändringsarbete tycker jag är roligt och inspirerande, samtidigt som jag är påtagligt medveten om att jag inte delar det synsättet med alla. Men det går allt som oftast att genomföra förändringar på flera olika sätt. Vi har arbetat med en strategisk delaktighet och ett högt tempo. Och det vägvalet ställer naturligtvis sina krav. Det kräver kommunikation, mer kommunikation och sedan lite till. Såklart finns det en balans; att ösa på med en oändlig mängd information och fakta är inte att kommunicera. Snarare tvärtom, skulle jag säga. Det bärande budskapet riskerar att drunkna i takt med en ökande mängd runtomvarande data. Förändringar kräver också engagemang och tålamod. På toppen av det vill jag poängtera att ta hänsyn till den emotionella aspekten. Speciellt snabba förändringar kräver omsorg och medvetenhet kring hur omställningen påverkar rent känslomässigt.

Vi knyter snart ihop säcken för ett år där vi har åstadkommit så sjukt mycket, utan att det har inneburit några negativa konsekvenser för våra kunder. Några av våra framgångsfaktorer har mycket med kommunikationen att göra. Vi har varvat kommunikation med att testa vägar, justera och fintrimma, för att snart landa i det nya året med ett genomförande som positionerar oss starkare, smidigare, snyggare och med en stadig skopa tålamodsträning.

Januari. Efter att ha varit ett ganska analogt företag så lade vi här startskottet för ett lyft vad gäller digitaliseringen, med till exempel en översyn på datorer och telefoner som gjorde att vi kunde arbeta friare och effektivare. Så här i efterhand ser det ju ut som en tanke, men det var förstås mer tur än skicklighet. Men den turen kom ju väl till pass, skulle det visa sig. Vi lanserade också en ny hemsida som vi tog fram med helt egen kompetens. Och det var däremot inte tur utan skicklighet, men desto högre cool-faktor!

Februari. Vi skruvade på vår affärsmodell och vår strategiska ansats kring hur vi ville synas, höras och uppfattas började ta form. Grunden till en kommunikationsstrategi togs fram och vi såg en tydlig plan framför oss. Att se hur företaget syns och hörs nu påverkar oss positivt. Här har faktiskt alla varit med, vilket gör att vi kan säga att vi nu är drygt 20 kommunikatörer på företaget, dvs alla. Med det som tillgång rullades flera härliga projekt ut under året. Så innan vi nu strax ska avrunda ett fantastiskt år och njuta av lite välförtjänt ledighet så kommer här mer milstolpar som 2020 innehöll.

Mars. Vi velade lite fram och tillbaka. Ska vi eller ska vi inte? Jo, vi ska. Vi ringde ut det gamla affärssystemet och ringde in det nya. Efter en genomlysning av för- och nackdelar såg vi att det gamla systemet inte var i närheten av vad vi behövde. Och när det väl framstod som glasklart fanns det ingen anledning att vila på hanen.

April. Min första tanke: vi gjorde väl ingen speciellt i april. Ehh, jo. Vi lanserade vår webbshop med tusentals artiklar. Också skapad av helt egna krafter. Hur kunde jag glömma det vi i dag räknar som en av våra medarbetare – webbshopen!? En medarbetare som kompletterar våra mänskliga kundkontakter på ett fint sätt. Uppskattad, lojal och beredd att arbeta dygnet runt … April var också månaden då vi gjorde en utveckling av vår grafiska profil. Logotyp, färger, typsnitt, bildmaterial och tonläge anpassades efter det moderna företag vi är och vill uppfattas som, och i linje med den position på marknaden som är vårt DNA. I april registrerades också vårt varumärke hos Patent- och Registreringsverket.

Maj. Åh, sköna maj var en månad med innehåll. Vi hade extremt mycket att göra. Dels med vår vanliga kundrelaterade verksamhet, men vi hade också fått upp farten duktigt i implementeringen av vårt nya affärssystem. Vi etablerade också ett strategiskt samarbete som ledde till att vi började kommunicera med den privata marknaden.

Juni. En ny glimrande maskin gjorde entré i vår verkstad. Den bjuder oss på möjligheter och delvis nya sätt att arbeta. Inte bara för sin egen del, utan också i det vi gör för att optimera flödet även i affärssystemet.

Juli. En månad då vi både unnade oss semester och hade öppet som vanligt. Åskan är i regel intensiv på sommaren, så efterfrågan på åskskydd ökade som vanligt under sommarmånaderna.

Augusti. Pigga efter den välförtjänta semestern kom vi tillbaka med laddade batterier. Och den energin riktade vi till vårt fortsatta förändringsarbete. Rent konkret innebar det att vi gick live med driftsättning av vårt nya affärssystem, något tidigare än beräknat (!). Vi klev in det nya affärssystemet en torsdag och på fredagen gick såväl beställningar, logistik och fakturering i det nya systemet. Alltså, det här gänget!

September. Intensiva veckor för att verkställa målet att vara ISO-certifierade innan jul. Lite kort om tid, kan tyckas. Men vad tusan – ingen minns en fegis. Vi beslutade oss för att ge det en möjlighet.

Oktober. Med ett omvärldsfokus identifierade vi nya marknader där vårt erbjudande skulle passa utmärkt, så affärsplan och strategier uppdaterades, och planeringen gick snabb in i skarpt läge.

November. Tillsammans med en av våra större kunder utvecklar vi en ny produkt som kommer att lanseras under Q1 2021. Spännande är bara riktnumret.

December. Här har vi check på ISO 14001 och check på ISO 9001. Vi gjorde det! Vi arbetade också med att utvärdera ett nytt program som kommer att bidra till att vi skapar bra instruktioner och ännu tydligare ritningar till våra kunder som köper lösningar kring yttre åskskydd.

Säkert har jag missat massor. Men det här är i alla fall en sammanfattning av året och en hyllning till alla på Mericon som varit med och oftast med ett glatt leende anammat nya arbetssätt, roller och rutiner. Jag kan inte säga annat än ett stort tack för ett fantastiskt år! Se nu till att vila och ha det riktigt gott under jul, så vi är laddade för alla tokigheter som kommer att ske nästa år …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.