Företagande,  Ledarskap

Entreprenörskap, det är ändå rätt coolt.

Den senaste tiden har jag har haft den stora förmånen att uppleva flera olika aktiviteter som har boostat mig med energi. Positiv energi! Ett exempel är då jag var med och korade Svealands vinnare i EY Entrepreneur of the Year. EY arrangerar årligen det evenemanget i inte mindre än 60 länder, med syfte att öka intresset för entreprenörskap och samtidigt synliggöra och inspirera morgondagens entreprenörer. Jag hade förmånen att sitta i årets jury, och det var verkligen fantastiska finalister. Vinnarna verkligen strålade när de fick gå fram och ta emot sina priser och hyllningar. Och att få se dem och deras glädje, och få ta del av deras framgångssagor, var en ren och skär energikälla i sig. Oerhört uppiggande och glädjande.

Nu i veckan var jag också, i rollen som investerare, på A-matchen. Där var ett antal företag som pitchade sina idéer för locka investerare att hänga med på sina respektive resor. Alla affärsidéer hade potential att växa till succéer. En sak som är så roligt med att följa de entreprenörerna på nära håll är att alla har sin egen historia om varför hon eller han fattade beslutet att starta ett företag. Vissa har redan från dag ett vetat att de vill arbeta för sig själva, andra kom med idéer men dröjde ett tag med att starta bolag, medan någon tredje har full fokus på att bygga något riktigt stort. Men de har alla skapat någonting från ingenting, varje företag startar ju faktiskt som en idé ­– oavsett hur stort det sedan blir.

Dock lever jag i tron att det inte finns en mall för den ”idealiska” företagarpersonligheten eller för den ”perfekte” entreprenören. Framgång kan mätas på olika sätt, och man kan nå den på olika vägar och med olika metoder. Men om jag skulle tvingas säga en egenskap som är den enskilt viktigaste så säger jag passion. Med ett passionerat förhållningssätt får man energi och man sprider energi, helt enkelt för att man älskar det man gör och man gör det man älskar. En annan viktig framgångsfaktor är attityd. För att nå framgång underlättar det att vara utrustad med en vinnande attityd. Det sägs ju att det som skiljer personer som når framgång från dem som inte gör det är attityden till uppgiften. Med fel inställning är sannolikheten betydligt större för fler och allvarligare dikeskörningar. Med energiläckage och tappade sugar som följd.

Om man nu skulle roa sig med lite omvända funderingar, dvs vad krävs för att misslyckas? Ja, då är nog det bästa rådet att undvika att vara unik. Att man inte tar sig en rejäl funderare på varför kunderna ska handla av just dig. Vad är det de får av ditt företag som de inte får någon annanstans? Vilka fördelar finns det för kunden? Vad gör ditt företag unikt­ – för kunden alltså? Vilka problem löser du åt dina kunder? För faktum är att de flesta företag ha konkurrenter som är mer eller mindre likadana som de själva. De säljer samma saker eller tjänster till samma priser. De har samma öppettider, sortiment och garantier. Samma, samma, samma. Gör inte det. Ditt mål måste faktiskt vara att vara unik – ur målgruppen perspektiv.

De jag mött den senaste tiden är fantastiska entreprenörer, de har gett allt för att nå resultat. Och den attityden imponerar i alla fall på mig. Jag tycker att det är bland det coolaste jag vet. Så för att ge ett tips till dig som funderar på att starta eget och bli en sån där cool entreprenör: starta aldrig bolag av fel anledning. En del startar företag för att omedelbart tjäna massa pengar, och blir allt som oftast besvikna för att det inte gick per automatik. För det gör det inte. Ledsen om jag förstör någons illusioner, men det krävs oftast sjukt mycket jobb under lång tid och du får inget gratis. Samma sak om man startat företag för att man hux flux ska få en massa fritid. Samma sak där, det kommer inte att hända.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *