Företagande,  Ledarskap,  självledarskap

Bra kontakter förenar framgångsrika människor

Först och främst vill jag tacka för en fantastisk respons på min förra blogg. Jag har fått otroligt många positiva kommentarer. Och av alla som har hört av sig är det bara några få ömma tår jag lyckats trampa på.

I fredags höll jag ett föredrag för ett av våra kvinnliga nätverk här i Värmland. Mitt prat kretsade mestadels kring de tankar som brukar finnas i min hjärna, vilket kan röra sig om allt möjligt mellan himmel och jord. Och ibland en del annat … Allt kan jag inte gå i på här och nu, för då skulle ni väl börja tro att jag är helt knäpp.  Eller rättare sagt; ni skulle förstå att jag nog delvis är det. Hur som helst, det var en fantastisk stämning och det kändes i luften att det här nätverket gav värde till alla som var med. Och det är faktiskt lika coolt som ovanligt.

Den här bloggen vill jag ägna åt nätverkande, och då speciellt om man har något definierat mål med sitt nätverkeri, t ex öka tillväxten i sitt företag. Alltså nätverkande med affärsmässiga kontakter som faktiskt aktivt hjälper dig vidare genom att dela med sig av sina kunskaper, sina idéer, sina positiva och negativa erfarenheter och sina professionella nätverk – eller om det är den sortens nätverkande som får näring av att umgänget är behagligt. Jag lever i tron att det finns något som förenar framgångsrika människor, och det är att de har ”rätt” kontakter för rätt tillfälle. Med andra ord måste det alltid finnas någon motpol: ”fel” kontakter. Eller i alla fall kontakter som inte bidrar till resan mot dina mål. De kan ju för all del vara väldigt trevliga, men inte affärsmässigt värdefulla.

Under alla mina år i de olika företag och organisationer jag varit verksam i så har vi alltid kämpat för att hitta nya kunder och för att skapa mer tillväxt. Tittar man då på alla medarbetare och deras sammanlagda nätverk så har vi sannolikt precis hur många kontakter som helst på olika nivåer. Så det borde ju vara en smal sak att få sin business att växa och generera fler kunder. Eller? Riktigt så enkelt är det inte. Och för att sticka ut hakan så tror jag tyvärr att många av de kontakter man har i sitt nätverk inte har det kommersiella värde som krävs för att skapa tillväxt. Man måste mäta dem strategiskt genom att fundera på vem, varför, hur och när de befintliga och kommande kontakterna kan bidra till sina affärer. Låter det cyniskt? Kanske, men vore det inte å andra sidan väldigt egocentriskt att trötta ut alla sina kontakter för egen vinning? Eller väldigt vimsigt att försöka nyttja sitt kontaktnät helt på måfå? Jag tycker nog det är bättre att tänka till, och naturligtvis undvika den cyniska stämpeln genom att parallellt ta en funderare på vad man själv tar med sig till bordet.

Jag tror att de mest framgångsrika människorna i företag är extremt medvetna om när och hur de ska identifiera användbara kontakter, och med framförhållning etablera relationer med dem. Och naturligtvis underhålla sina relationer över tid, även när det inte ”behövs”. När dessa personer sedan har ett problem eller ett hinder har de en betydligt närmare lösning i form av ett gott råd, en dörröppnare till en ny kund osv. Typ ett samtal bort.

Just nu resonerar jag högt med mig själv. Nu som känner mig vet att jag ofta tänker samtidigt som jag pratar. Eller samtidigt som jag skriver, som i det här fallet. Jag tror att vissa fokuserar på mängden kontakter, inte på värdet kontakterna kan eller vill tillföra. Det kan visa sig när de deltar i en nätverksgrupp där de enbart kommer i kontakt med andra som brottas med samma utmaningar vad gäller exempelvis tillväxt. I en sådan grupp finns risken att man får många kontakter, men ingen som egentligen bidrar till att lösa problemet. Mer konsensus än konstruktivitet, om man säger så. Som människor har vi ju alla naturligtvis samma värde, den saken måste ju vara absolut glasklar. Men i affärer skiljer sig vårt kommersiella värde åt. Och var och ens kommersiella värde varierar naturligtvis också åt, beroende på sammanhang, frågeställning, bransch etc. Ingen kan allt. Ett framgångsrikt affärsnätverk bygger på att få kontakter med rätt personer, så jag undrar om inte man inte ska försöka vara lite mer selektiv. Fokusera mindre på mängden och mer på värdet. Prova att gå djupt och smalt, hellre än grunt och brett. Jag tror det ger mer.

Prova att ställa dig själv frågan ”Kan jag lösa det här problemet med mina nuvarande kontakter?”. Svaret kanske är att du kan det. Ställ dig då frågan ”Skulle jag kunna jag lösa det här problemet snabbare, bättre eller effektivare om jag kunde addera några specifika kontakter i mitt nätverk?”. Ge dig själv ett tydligt och specifikt syfte för att utöka ditt nätverk. Fundera på vilken typ av människor du behöver träffa, vilka kunskaper och erfarenheter du har kommersiell nytta av, och i vilket sammanhang du mest troligt kan träffa dem. Och ­– det här är viktigt – fundera på vad du kan bidra med till de människor du möter. Det ökar chansen att du får ut något och allt blir så mycket roligare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *