Företagande,  Ledarskap,  självledarskap

Sommarplanering i bok- och löpform

Sommaren närmar sig, samtidigt känner jag att det fortfarande finns gott om tid att hinna med det jag har framför mig. Eftersom vi har brutet räkenskapsår är det faktiskt bara ett par veckor kvar tills vi gör bokslut. Det innebär ju också att ett nytt år snart börjar, och med det följer förstås nya mål, och planer och strategier kopplade till de målen. Vi har, i likhet med många andra i vår bransch, turen att se tillbaka på en finfin vår. Rekorden har slagit varandra och kanske hinner vi klämma in ytterligare lite stjärnglans innan vi stänger böckerna. Men det där med böcker alltså. Jag slukar böcker i mängder. Under varje löptur öronläser jag något intressant. En del så givande att jag lyssnar flera gånger om. Inte för att jag är direkt trög, men när livet rullar på och fokuset vandrar mellan olika ämnen och uppgifter, är det lätt att ett minne bleknar. Då gillar jag att påminna mig själv om kloka, intressanta, varma och roliga ord som någon har skapat. En av de böcker som jag återkommande konsumerar – faktiskt lite småtråkig, på sätt och vis – är Blue Ocean Strategy. Jag gillar den av flera skäl, men anledningen till att jag gärna återkommer till den är att den ger upphov till nya idéer varje gång. Jag avverkade den nyligen och har just nu riktat öronen mot coola värmländska Tina Thörner. Hon har själv läst in sin bok jag lyssnar på nu, I love it!

Tankar kring hur man undviker konkurrens och skapar banbrytande affärsstrategier är något jag funderar regelbundet på, och det håller mig ung. Det har hänt mig mer än en gång att jag identifierat en ny spännande affärsidé, bara för att kort senare uppleva att internet berättar för mig att femtielva andra redan är på den bollen. Marknaden är både tuff och snabb, och det minskar ju inte av att det händer kolossalt mycket; teknikföretag som effektiviserar, nya snabba produkter och blomstrande forskning. En fortfarande växande globalisering gör också livet lättare (eller svårare för en del) då man kan tävla på en större arena. Fler aktörer än någonsin kan ha hela världen som marknad. Lite stressigt. Det är när jag tyngs av de tankarna jag tar fram min Blue Ocean Strategy ur bokhyllan. För den här boken lyssnar jag inte på, här vill jag kunde bläddra och hoppa fram och tillbaka på ett sätt som blir långsammare när jag lyssnar.

De flesta affärsstrategier försöker hjälpa oss att konkurrera hårdare, men författarna bakom den här boken driver istället tesen att tänka nytt, gärna en bit utanför den berömda boxen. Och det är ju i min värld sällan fel.

När jag fastnar brukar jag fundera på vilka de avgörande faktorerna är i den bransch man verkar. Pris, leveranshastighet, flexibilitet, kvalitet osv. Hur väl vet vi att vårt erbjudande möter de av marknaden ställda kraven? Och hur väl känner marknaden till vårt erbjudande? Nu är jag ju ingenjör och fick så att säga diagram mer eller mindre med modersmjölken, och är därmed medveten om att de här frågorna kan stötas och blötas, och belysas ur flera olika vinklar. Många gånger är det bara fantasin som sätter gränser för människors förmåga och vilja att överanalysera. Och allt som oftast skapar man mätetal som går att jämföra med konkurrenternas. Inte helt ologiskt förstås. Men om man ska luta sig lite mot essensen i Blue Ocean Strategy så bör man istället skapa en kurva som tar sin egen väg. Ett erbjudande som kollegerna i branschen inte har. Ställ din egen stege bredvid konkurrenternas och klättra högt på den. Det är som bekant svårt att klättra förbi någon om man är på samma stege. Det här tänket kan ge upphov till nya frågor. Vilka hot ska vi eliminera? Vilka variabler ska vi minska eller öka, och vilka nya tankesätt ska vi introducera? Det här tycker jag alltid är roligt, och roligast är det när man ska implementera en ny affärsplan. Det är oerhört stimulerande; allt kan hända! Min erfarenhet är dock att inte alla har lika positiva och varma känslor kring det här som jag har. Men skam den som ger sig. Hittar man var och ens motivatorer så hittar man ofta det i processen som tilltalar dem. Och deras initiala tveksamhet och tvivel kanske till och med bidrar till ett bättre slutresultat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.