Jag blir effektivare med Storytelling”
God fortsättning! Nytt år, nya möjligheter, som det så klyschigt heter. Redan innan förra årets slut lade jag mig till med några goda och roliga vanor. Som att sova ordentligt och träna lite extra. Men även en del andra förändringar som kändes bra. Därför utlovade jag inga specifika löften på nyårsafton. Att sluta vara en gottegris hade ju förstås varit en möjlighet. Men nej, det har jag gett upp för länge sedan, det råkar vara en ovana jag trivs alldeles förträffligt med. Jag tänker också fortsätta att vara en pinsam mamma till mina ungdomar.
Vi jobbar just nu intensivt med lanseringen av en ny produktkatalog, en ny hemsida och så småningom också en webbshop. Med andra ord, en hel massa kul på en gång. För att forma allt det här och hur vi ska uttrycka oss har jag kommit fram till att allt och alla behöver en berättelse. En story värd att berätta och en story värd att lyssnas på. Det visste ni såklart redan innan. Och kanske jag också, eftersom jag alltid varit svårt förtjust i berättelser. Men ta mig tusan om jag inte också blir mer effektiv som ledare med en väl avvägd portion storytelling. Jag vill påstå att berättelsen är lika viktig i det lilla som i det stora.
Vi står inför ganska stora förändringar då vi är på väg in i en expansiv fas, och då är storytelling ett briljant hjälpmedel för att illustrera vilken väg vi ska ta, vad som krävs av oss som grupp – och förstås av var och en som individ – för att ta oss till målet. Och att vi kontinuerligt säkerställer att vi har en fungerande samsyn på hur vi ska ta oss dit. Samma när man ska pitcha in en ny rolig idé. Jag brukar använda det när det kommer till lite mer känsliga frågor, men också när det kommer till att coacha medarbetare. Det blir så mycket enklare att ge feedback på ett tryggt sätt om man så att säga kan sätta färg och form på sitt budskap.
Självklart löser man inte varje uppkommen situation med att börja rabbla berättelser, men faktum är att det funkar till bra mycket. Men det är fortfarande så att man inte kan beordra människor att vara mer kreativa, motiverade eller hux flux börja älska förändringsarbete. Som ledare behöver man skapa ett grundfundament, en miljö baserad på trygghet och tillit, och då kan en väl berättad historia vara till stor hjälp. Kanske kan det bli ett något försenat nyårslöfte trots allt; mer berättelser 2020