En hemsida som jag inte vet vad den handlar om..
Jag vill absolut inte utpeka mig själv som expert på hemsidor. Men å andra sidan är väl inte hemsidor gjorda bara för hemsidesexperter. Eller? Med det sagt är alla, oavsett ”kvalifikationer”, välkomna att gå in på vår hemsida, mericon.se, och ge oss återkoppling. Det är vi uppriktigt tacksamma för.
Så den här bloggen handlar inte om någon form av expertutlåtande eller ett knippe tips som ni ska ta med er när ni bygger en webbplats. Det är snarare en allmän frustration som kan uppstå när man besöker en hemsida som är alldeles för komplext uppbyggd, svår att navigera i, saknar känslan av ett välkomnande eller som man kort och gott inte förstår sig på.
För att exemplifiera så tänkte jag – utan att nämna några namn – berätta att vi använder ett flertal olika plattformar i syfte att kunder ska hitta oss och tvärtom. Det finns affärssammanhang där det mer eller mindre är ett måste att finnas med för att vissa kunder ska kunna, eller ens få, beställa av oss. Det får vi naturligtvis förhålla oss till. Nu har vi under en period gjort djupdykningar i flera av de här webbaserade plattformarna för att värdera dem utifrån vårt perspektiv. Att vara med är förknippat med kostnader, så vi vill förstås veta: ”what’s in it for us?”. Dessutom vill ta reda på om vi kan bli bättre på att nyttja de möjligheter som kanske finns, men som vi ännu inte upptäckt. Det borde ju vara enkelt att hitta möjligheter helt enkelt genom att gå in på de olika sidorna och vara mottaglig för deras budskap. Från ord till handling. Jag satte mig hemma i soffan och tänkte att det här ska väl inte vara någon större match. Men ack vad jag bedrog mig. Tio minuter kanske inte låter mycket. Men med mitt något snålt tilltagna tålamod är det faktiskt ganska länge. Och även för en person som är utrustad med standardmängden tålamod tycker jag nog att man ska förstå sig på en hemsida på mindre än tio minuter. Eller? Är jag gnällig nu? Efter tio minuter tappade jag engagemanget med ”va tusan är det här!?”. (Kan missminna mig vad gäller ordvalet, det kan ha varit något mer grovkalibrigt som slank ur mig …)
Jag är inte heller proffs på att googla. Men jag gillar att söka på webben och jag gör det ofta. Det händer dagligen att jag stöter på en fundering, och en snabb sökning på nätet ger mig svar. Och när man efter en sökning hittar en hemsida man inte har sett förut men som ändå är begriplig, lättnavigerad och intuitiv blir man ju såklart både glad och en aning klokare. Jag har fått höra att den känsla som just då uppstår i min hjärna påverkar min uppfattning om just det varumärket i positiv riktning, och det låter ju rimligt. Dessutom är chansen hyfsat mycket större att en sådan upplevelse leder till någon form av affär, och det är väl inte sällan det är avsikten.
Man jag tycker också att man då och då stöter på hemsidor där det nästan känns som att man vill göra det svårt för besökarna. Vill man testa sina (potentiella) kunders tålamod är jag verkligen fel försökskanin. Kanske en halvt ointresserad slösurfare har en mer förlåtande kravbild, men om man – som jag – allt som oftast vill ha snabb, korrekt och relevant information kopplat till mitt arbete så är tiden rätt värdefull.
Tillbaka till vår kartläggning av webbaserade plattformar som ska bidra till våra affärer. Både jag och flera av mina kolleger har varit inne på ett flertal hemsidor, både där vi är engagerade och där vi inte är det. VI har haft interna avstämningar och vi har haft kontakter med representanter för ett antal av de olika aktörerna (tja, i vissa fall har inte ens lyckats med det). Men hör och häpna, det finns exempel där vi inte begriper någonting. Man vill alltså ha betalt, och det är inga småsummor vi pratar om, men man klarar inte av att berätta för oss hur man använder deras tjänster eller vilken nytta vi har av de tjänsterna. I ett fall blev vi vidarekopplade och hänvisade mellan diverse människor innan någon från många tusen mil härifrån på knagglig engelska försökte guida oss. Det gick sådär, om man säger så. Han gav upp och lyckades i alla fall lova att en kollega skulle ringa oss inom 30 minuter. Tävlingar fascinerar mig, men världsrekord i ”längst 30 minuter” känns inget vidare. Det var nämligen ett par veckor sedan det löftet gavs. Så vi lämnas utan möjlighet att ens utvärdera deras tjänster.
Som sagt, jag gillar tävlingar. Så här kommer en glödhet ranking av min frustration kopplat till hemsidor.
3. Coola sidor med värdelöst vetande eller hårt användande av kryptiska, introverta eller klyftiga länkar som används för att ”hotta upp sig”, fast man bara säljer någon liten puttenutt-pryl som man försöker göra något fräsigare av. Mer kvantitet än kvalitet.
2. En otydlig och förvirrande navigering, typ den jag nämnde ovan som får en att hoppa runt utan att komma till något väsentligt. En stor fet hemsida utan något reellt innehåll. Tackar så mycket, men vem blir glad av den?
1. Solklar vinnare är hemsidor där man inte ens hittar kontaktuppgifter. Man letar febrilt, men med en växande känsla av de inte är intresserade av kunder. Kanske har de något viktigare för sig, vad vet jag. Men alltså, lite som att Ica skulle ha en labyrint på parkeringen, kodlås på entrén och hänglås på kyldiskarna. Tjena.
Precis när jag skulle sätta punkt och gå vidare fick jag en instruktionsfilm på en produkt som vi är nyfikna på. Den var på 12 minuter och ungefär lika spännande som att sitta och titta på färg som torkar. Tolv minuter! Skruvar, muttrar, brickor och en massa andra detaljer som var så oskönt presenterade att man inte orkade ta till sig budskapet. Dock lyckades jag snabbspola mig genom filmen på två minuter, men även det var typ 90 sekunder för länge.
Jag har fått lära mig att det är ett kardinalfel att tråka ut sin omgivning, oavsett om det är en föreläsning, en mattelektion, en powerpoint, en film eller en hemsida. Hoppas jag inte har tråkat ut dig med min blogg …
Ha en underbar Valborg!