Ångest eller möjligheter vid byte av affärssystem?
Vilken helg och vilket väder! Jag har varit utomhus mer eller mindre hela helgen. Men när söndagen övergick i kväll satte jag mig som vanligt vid datorn. Det är en vana jag har, och det känns skönt att i tankarna påbörja kommande vecka med lite funderingar och planering.
Vi har massor av roligt på gång på jobbet. Men det är klart att en del av de sakerna tar lite mer energi än andra. Som exempel är vi mitt i en implementeringsfas av ett nytt affärssystem. När jag fick frågan om jag tycker att det är ångestladdat eller om jag bara ser möjligheter i det måste jag väl erkänna att jag inte hade ett klockrent svar. Har hört någon siffra som säger att 50 procent av alla implementeringar misslyckas. Och att 100 procent av projekten blir dyrare än budgeterat! Så med de siffrorna i bakhuvudet känns det väl knappast som en absolut självklarhet att byta affärssystem. Det är säkert så att en del av er läsare har tillgång till andra siffror. Det kanske bara är 40 procent som misslyckas och det finns säkert ett par projekt som faktiskt lyckas hålla budget.
En reflektion är i alla fall att byte av affärssystem är ett utmärkt sätt att testa organisationens tålamod. Ni som följer mig vet att jag inte är utrustad med stora portioner tålamod, så här är jag hänvisad till att fullt ut lita på mina kolleger. Och det gör jag mer än gärna.
Men visst är det lite ångestframkallande att brottas med processerna, men samtidigt ser vi fördelarna med att förbättra våra affärsprocesser, minska en del kostnader, öka vår effektivitet och stärka upp vår servicekvalitet. Så sammantaget ser jag verkligen fram emot att vi ska gå live med vårt nya affärssystem.
Under den här perioden har jag läst hur mycket som helst på nätet. Tio steg till en bra implementering, 18 steg till en framgångsrik implementering, fem steg till misslyckande, nio fallgropar du måste undvika osv. Det är naturligtvis bra att vara påläst och förberedd, men mycket handlar om att få med hela gänget på varför vi gör det här. I dagens föränderliga värld går ju som bekant saker och ting fort, men vi behöver ha en samsyn på varför det är viktigt att effektivisera och automatisera, i relevanta sammanhang i kundprocesser och i interna processer. Våra kunder förväntar sig att det ska vara enkelt och smidigt att arbeta med oss, och att det ska gå hyfsat fort att få svar, leveranser och så vidare. Så det är nog inte bara jag som har ont om tålamod. ”Den som väntar på något gott …” Nja, kunderna är inte speciellt sugna på att vänta. Och de gånger de av någon anledning tvingas göra det är det viktigt att tydligt kommunicera vad det beror och erbjuda någon sorts mervärde eller tecken på uppskattning för att vi belastar deras tålamod.
En målbild vi arbetar efter är att om (eller rättare sagt när) vi implementerar effektiva interna processer så kommer det att frigöra tid. Tid som vi kan använda till att fokusera ännu mer på våra kunder, deras önskemål, krav och förväntningar. Så en sammanfattning får bli att jag har ångesten under full kontroll och snarare ser alla positiva möjligheter som frigörs med att byta affärssystem. Jag till och med längtar till den dagen