Information är kraft – inte makt!
Wow, vilket gensvar jag har fått på mitt förra blogginlägg! Det har kommit massor med frågor och funderingar, jag skulle kunna ägna de närmaste veckorna åt att besvara dem. Men i dag har jag tänkt att hålla mig till en av dem:
”Hur stor är chansen att man får ett team att fungera, om man har en chef som undanhåller information?”
Oj då. Ja, det kan bli svårt. Det är ju en utmaning att topprestera även med all information tillgänglig. Jag är övertygad om att den chef som undanhåller information kommer att missa sina medarbetares talanger och deras potential. Och därmed gruppens. Jag tänker så här; information är power. Fast då i betydelsen kraft snarare än makt. Alltså är det inte makt man har när det kommer till att få ut gruppens potential, men kraft att göra det. Här skulle jag också kunna nämna något om härskarteknik. För hur framgångsrikt – eller moget, för den delen – är det att undanhålla information för att göra andra okunniga. Det är rent ut sagt jäkligt lågt. Jag blir irriterad bara av att skriva om det. Men det finns faktiskt organisationer med chefer som undanhåller information av ren rädsla för att förlora sin egen makt, position eller betydelse. Och där kan man vara ganska övertygad om att det leder till att organisationen inte når sin fulla potential. Och hur bra jobbat är det på en skala?
Hur blir det så då? Det kan förstås finnas flera förklaringar. Det kan vara så enkelt att de inte tror eller förstås att informationen är viktig. Eller att ju mindre medarbetarna ”belastas” med information, ju mer kan de fokusera på jobbet. Det behöver ju inte nödvändigtvis bero på ovilja varje gång. I avsaknad av information kommer vissa anställda helt enkelt att göra saker ändå. Saker som inte alltid tar organisationen framåt och uppåt. Det kan gå åt andra håll också. Men andra kommer att lägga tid på att fundera på vad de ska göra och ha svårt med sina prioriteringar. Med andra ord kan information vara en viktig faktor för engagemang. Det kan vara enkel information som att berätta om nyanställningar, byte av system och rutiner, återkoppling från en missnöjd kund. Eller såklart en nöjd kund. Du har säkert fått inspel från någon leverantör, inspel som borde nå organisationen. Jag tror att det i alla lägen är bättre att öppet och ärligt informera om vad som är på gång, hur du tänker, bakgrund till beslut och så vidare. För det kommer att ge dig medarbetare med mer energi och lust, och de kommer att både kunna och vilja hjälpa dig. Och det kommer att bidra till att hålla tempot.
Så kom ihåg att göra vad du kan för att dela mycket med dina anställda. Resultatet kommer att bli ökat engagemang och bättre odds för att du får behålla dina medarbetare.