Är det redan nytt år? Tycker inte att det var länge sedan vi tog klivet in i 2021 – kan det verkligen vara dags igen!?
Jag minns att jag inledde förra årets Mericon-krönika med att berätta att jag var trött på pandemin, och att de digitala mötena började stå mig upp i halsen. Zoom-trötthet heter det visst nu för tiden, och då är det inte Kapten Zoom vi har tröttnat på. Tyvärr tvingas jag konstatera att just den känslan inte har lämnat mig. Men trots det har tiden gått fort. Det har varit fullt upp mest hela tiden, så jag när nu sitter och tänjer mig tillbaka är det faktiskt svårt att komma ihåg allt. Det poppar upp minnen, men känslan som försöker säga mig om det var under 2021 eller 2020 blir vag. Att tiden går fort är väl sällan så tydligt som när man blickar tillbaka på händelser under ett år.
Januari. Det började lite trögt på ordersidan. Vi hade då bakom oss hösten 2020 där vi slutade med en liten dipp, och den följde med oss ett par veckor in i januari. Det hade vi såklart fokus på mellan fikasnacken om ett visst presidentbyte, stormningen av Kapitolium i Washington och annat stort och smått. Det var inte direkt nyhetstorka. Vår logistik- och inköpschef Erik kom tillbaka efter föräldraledighet. Och han kom med en stormvind som gav oss fart, och det har fortsatt på ett positivt sätt sedan dess.
Februari. Årets andra månad gav oss ytterligare stormvindar när vår ekonomichef Lars började hos oss. Han kom in i ett optimalt läge för oss och han var efterlängtad. Lite sådär av en händelse – tror jag, i alla fall – fanns det en liten uppsamlad hög med arbetsuppgifter på hans bord. Och i den högen var en del uppgifter och frågor höggradigt angelägna. I ett mindre kaos vad gäller priser påbörjades ett gediget arbete som Lars kanske inte då visste omfattningen av, men som han hanterat på ett alldeles lysande sätt. Så Lars var februari månads höjdare.
Mars. En månad som liksom kom som skjuten ur en raket. Vi hade fortsatt hög fart på alla fronter, och mitt uppe i det högtrycket hjälpte vi en av våra större kunder att komma till rätta med ett uppstått haveri. Trots den höga beläggning vi hade fick kundens problem fullt fokus från våra grymma verkstadskillar Adnan, Kristian, Mikael och Victor. Utan att tappa fart i vår egen verkstad löste vi kundens problem på fältet. Snart ett år sedan, men jag får fortfarande gåshud när jag tänker på det. Grym insats!
April. Peppar, peppar, men då fick vi vårt första, och förhoppningsvis enda, påhopp på sociala medier. Vi hade berättat om en kunds vindkraftsprojekt där vi hade levererat jordning på ett säkert och effektivt sätt. Klart vi ville berätta om det. Men det ballade ur totalt på Facebook. Vårt inlägg delades i FB-grupper där tonläget var högt, osakligt och kryddat med fula påhopp. Att de här grupperna och individerna är negativa till vindkraft är en sak. Men vi upplåter inte våra kanaler till fula påhopp, lögner och rasism.
Det var också den månad då vår åskskyddspecialist Christian tog plats som ledamot i SEK Svensk Elstandards internationella kommitté för åskskydd och jordning. Det vägde upp tråkigheterna kring vindkraft och gav oss såklart skäl att fira.
Maj. Vår servicebuss gjorde entré i vårt liv! Den hämtades från en firma i Dalarna och vi har älskat den sedan dess. Och det har visat sig att våra kunder också är förtjusta i den, så vi har den inte hemma särskilt ofta. Och eftersom den ger oss nya möjligheter och nya affärer ser vi tillbaka på inköpet som ett klokt beslut.
Maj var också den månad då vi på vår hemsida publicerade filmen som beskriver vår reklamationsavdelning. Det var en smyglansering, vi har inte gjort så mycket väsen av det. Men vi har ändå fått en hel del reaktioner på den, bara positiva. Den är väl lite udda, men jag tror att en del av budskapet som landar hos tittaren är att vi verkar vara ett rätt skönt gäng med glimten i ögat. Jag vet inte hur många som har sökt jobb hos oss på grund av filmen, men vi har mer än en gång fått glada kommentarer från bland annat jobbsökande. Jättekul! Och jag kan ju bara hålla med: det är ett härligt ställe att arbeta på. Och dessutom – filmen speglar vår verklighet på ett nästan dokumentärt sätt …
Juni. I vår värld är det räkenskapsårets sista månad, det vill säga då man kämpar på ända in i kaklet för att stänga böckerna på ett bra sätt. Och det får man säga att vi gjorde. Vi hade överlag toppsiffror på orderingång, fakturering, webbshop och så vidare. Utan det här toppengänget hade vi aldrig klarat av det.
I den här perioden pratade vi också mycket om åska. Trots att det kanske är ungefär 20 procent av vad vi sysslar med är det många som förknippar oss ”bara” med åska. Kanske för att det för folk utanför branschen är någorlunda lättfattligt. Kanske också för att vi blev intervjuade i flera villa- och dagstidningar där vi särskilde på skrönor och fakta om åska och åskskydd. Det var roligt att de frågorna fick den uppmärksamheten, men framför allt är det viktigt att alla lär sig mer om kraften i åska och vad de krafterna kan ställa till med för oss alla. I takt med klimatförändringar ökar också mängden åska i vårt land, så frågan kommer att beröra oss alla i ännu högra grad framöver.
Juli. Räkenskapsårets första månad och samtidigt en månad då de flesta av oss gick på välförtjänt ledighet. Men vi hade öppet som vanligt under hela sommaren. Fantastiskt att se att vi levererade ut samma volym under juli 2021 som under en normalmånad 2020. Rätt coolt va? Vän av ordning undrar såklart hur en sån ekvation går ihop. Våra järnladies Anna och Madde hanterade lager och logistik på ett helt formidabelt. De hade stöttning av ett par extra resurser, men att lyckas att hantera det är ändå inget annat än succé.
Augusti. Pigga och utvilade var det så dags att dra igång hösten. Vi hade sedan en tid lagt en del energi för att hantera risker som förelåg kopplat till materialbrist. Det skulle påverka oss och våra kunder på ett negativt sätt, så vi planerade för att kunna hantera det på ett optimalt sätt så att våra kunder inte skulle lida. När våra kunder har det bra är det förstås väldigt mycket enklare för oss att ha roligt på jobbet. Håll med om att det finns roligare saker att lägga tid på än skenande priser och materialbrist. Till exempel att ha processer som tar hand om det i god tid i stället för att sopa bekymren under mattan. För det är ju verkligen inte rekommendabelt.
September. Vi firade att vi gjort vårt första år med det nya affärssystemet. Roligt som tusan att det har rullat på bra på många sätt. Är man statistiknörd som jag är det liksom lite skojigare när man har siffror från tidigare år att jämföra med. September är också månaden då vi sätter upp nya mål och laddar upp inför det nya året vi har framför oss. Ett av de sätten vi gjorde det på skedde i samband med en kickoff. Det var en konferensdel och en del fullspäckad med roliga och kluriga utmaningar. Men hänsyn till mina kollegers integritet väljer jag att inte berätta vilket lag som vann eftermiddagens tävlingar.
Oktober. Ja, där har vi vår peakmånad när det gäller allt som har med siffror att göra. Vinnaren i vår fototävling utsågs i en ganska rejäl mängd inkomna tävlingsbidrag. Många av bilderna var dessutom väldigt bra, så det var inte helt enkelt att utse vinnaren. Jag är imponerad bara av att man lyckas hinna ta en bild på åska över huvud taget. Men det kanske mer är problem hos mig. Nu ska inte jag vara sån, men vi fann det faktiskt lite komiskt att en av tävlingsdeltagarna uttryckte sitt missnöje med juryns arbete, då hen hade förslag på bidrag som var bättre. Gissa vems. Gôtt med självförtroende tänker jag och önskar lycka till i nästa tävling.
November. Uj uj uj, här kom det efterlängtade förändringar! Som vi hade längtat och planerat för att kunna utöka våra ytor för både verkstaden och lagret. De har varit trångbodda under en tid, och det är såklart varken effektivt eller säkert. Så när nu verkstaden huserar i grannbyggnaden några meter bort och lagret har expanderat till de utrymmen där verkstaden var tidigare undrar vi förstås hur de fick plats tidigare. Våra nya ytor har medfört att vi kan öka kapaciteten och säkerheten i verkstaden. Och materialhanteringen i lagret har blivit klart mer effektivt. Så kul och så välförtjänt att våra medarbetare får mer utrymme, inte bara så här i coronatider.
December. Det här är bara en månad sedan, så minnet borde inte svika. Men det kräver ändå en del eftertanke. Fokuset då var ju inte att minnas händelser till en årskrönika, utan att kämpa på rakt in i jul- och nyårsfirande. Det är ju trots en del lediga dagar mycket som ska levereras.
Jag vill hylla hela det här gänget för att de har gjort ett så fantastiskt bra jobb, och det har dessutom gjorts med lätta steg och varma leenden i stort sett hela tiden. Vi brukar inte ha så många nyårslöften, men frågan är om jag inte ska tolka personalens diplom som ”Årets gottegris” som en liten vink att det finns utrymme att dra ner på sötsakskonsumtionen … Och här försöker man framstå som en hurtbulle i tid och otid.
Det vi i alla fall ska fortsätta göra är att fortsätta med allt bra vi gör. Vi är laddade inför det nya året med massa spännande och galna upptåg tillsammans med våra kunder och leverantörer. När man har kul så levererar man. Gör man vanliga saker får man vanliga resultat, gör man galna saker kan man få galna resultat.
God fortsättning på 2022!