Ledarskap

När man drömmer om diverse olika prisstrategier

Ja, då kanske det är dags att söka hjälp. Det slog mig när jag vaknade i morse, och den enda dröm jag kunde minnas handlade om olika prisstrategier, att det kanske kan vara så att jag behöver någon slags hjälp. Så jag gör det på mitt sätt; genom att skriva av mig och kanske få lite goda råd på köpet av er som läser. Oavsett om du är legitimerad psykolog, certifierad drömtydare eller av andra skäl har tips så tar jag tacksamt emot dina reflektioner.

Det har ju varit ett märkligt år på flera sätt. Och i det här fallet tänker jag inte närmast på pandemin i sig, utan främst på den bubbla som många av oss har varit i på jobbet. Vi har ju de facto haft turen att inte blivit särskilt hårt drabbade av pandemin. Jag tänker på hur en del råvarupriser har löpt amok av ett antal olika anledningar. Ta till exempel kopparpriset, som de senaste dagarna har ritat en raketkurva som ser ut att kunna nå månen när som helst. Och fortsätter det så här lär det också bli av.

Det här diskuterade jag med en VD-kollega för inte så länge sedan, och vi kom snabbt in på de olika strategier våra leverantörer använder sig av. Inte minst mot bakgrunden att det verkar vara väldigt snabbrörligt i flera olika branscher och påverka flera olika råvaror och material. Ämnet är intressant och kul, och förgyller faktiskt tillvaron. Jag tänkte lista de roligaste förklaringarna jag från olika håll har hört apropå prishöjningar. Och den här listan baseras inte på den senaste tidens prisökningar utan är betydligt äldre än så, och härrör således från flera olika branscher.

  1. ”Vår kultur är så dålig här på företaget att vi springer på samma bollar. Och det tar tid, därför måste vi höja priset.” Jo, men det är väl klart att man godtar den förklaringen. Fast nä, det gjorde jag inte. Men jag erbjöd en kurs i effektivisering.
  2. ”Vårt varumärke kräver den här nivån, och vi ber om ursäkt att för att vi inte kunnat hålla den som vi normalt borde göra.” Ja, vad säger man? Personligen tror jag att det är ett misstag att balansera egna interna motiv med argument som driver och förklarar prisförändringar på det sättet.
  3. ”Vi har haft så lågt pris så länge, så nu har vi tänkt att ta igen det med en aggressiv prissättning”. Oj, lugn här lite va. Vi har alltså haft ett lågt pris så länge att vi belönas med en superhöjning. Ok, det kanske kan ligga något i det, men det hade känts betydligt bättre att prisökningen varit jämnt fördelad över tid.
  4. ”Alla måste höja till den här nivån.” Jaså, alla verkligen? Lite ödmjukhet kanske inte är fel. Det kan ju faktiskt vara så att konkurrenterna har andra mål och styrkor, så dra inte alla över samma kam. Klokare att prata för sin egen del och inte vara så bombsäker på att ALLA måste höja sina priser lika mycket. Vet vem, kunden kanske också har koll på fler aktörer i branschen …?

Sedan möts man såklart av alla andra vanliga och ärliga svar, och det är förstås ett givande och tagande vid prisförhandlingar. Som sig bör. Men det är svårt att både äta kakan och behålla den, om man vill vara en seriös leverantör.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *