Ledarskap,  organisation

Det här med utbildning..

När jag fikade med några vänner i helgen så rörde sig pratet i vanlig ordning mellan högt och lågt. Som sig bör. När vi i någon outtalad, men samtidigt rutinenlig turordning, checkat av de mest akuta ämnena såsom måendet, skvallret, vädret och annat som förgyller, så kom vi in på det vi lägger mest tid på. Jobbet. Samtalet kretsade kring utbildning; varför man har så mycket fortbildningar, att de allt som oftast är digitala nu för tiden, varför inte alla ges möjlighet att vidareutbilda sig och så vidare. En svår utmaning; för det blir många gånger en fråga där det är svårt, kanske t o m omöjligt, att göra alla nöjda. När förutsättningar, önskemål och behov varierar är det svårt att skapa en helt rättvis situation. Rättvisa är ju dessutom inte särskilt objektiv.

Du har kanske lyckats ana dig till att jag är en varm förespråkare av utbildningar. Jag tror på kompetenshöjning. Jag ser det som en serie aktiviteter som alla syftar till göra det möjligt för medarbetaren att tillgodogöra sig nya, och utveckla befintliga, kunskaper, färdigheter, värderingar och förståelser. Inte endast relaterade till ett snävt verksamhetsområde, utan innefattar ett bredare spektrum av möjligheter. Det är de möjligheterna som är vår utveckling.

Här på företaget kör vi rätt ofta fredagsföreläsningar. Oftast är de helt internt genomförda, och kan handla om allt från ellära och kommunikation till logistik och gruppdynamik. De är korta och intensiva, för att alla ska känna att de hinner med, och hellre ger inblickar i nya ämnen än går tokdjupt i något irrelevant. Vi har inte planerat höstens utbildningar än, men nästa vecka har vi årets Kick Off, och då kommer det här förstås att vara en del av det vi gemensamt ska prata om. Alltså vad vi behöver utveckla för att ta nästa steg. Både som individer och som grupp.

Och då finns det ju alltid en och annan därute som säger – och ytterligare några som tänker – ”amen asså det där kostar ju en ryslig massa stålar, sedan kanske de slutar med en massa kunskaper som jag har pröjsat” … Den logiska motfrågan blir ju då om man har medarbetare som känner för att stanna, och dessutom ta i lite extra, om man inte erbjuder dem möjligheter till personlig utveckling. Men nu var det ju inte de invändningarna jag tänkte skriva om i dag, jag är ju i grund och botten alldeles för positivt lagd för att fastna vid de där bakåtsträvande invändningarna.

Handen på hjärtat, händer det att du någon gång inte vet vad du borde lägga tid på i närtid eller strax därefter? Prova att ta för vana att regelbundet utsätta dina processer för besiktning och uppdatering. Jag lovar, det är en kalasbra övning av utbildningskaraktär. Ditt team kommer att utbilda sig samtidigt som de arbetar – med förbättrade rutiner och ökad förståelse som utkomst. Föråldrade processer som inte nyttjar de senaste trenderna, teknikerna och förutsättningarna inom din bransch kan hämma tillväxten i din organisation. Utbildning är en av de viktigare faktorerna för ett företags framgång.

Genom att utbilda dina anställda medan de arbetar – och att bygga in utbildning och fortbildning i företagskulturen – kan du säkerställa både din egen och ditt teams framgång..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.