självledarskap

Att lyssna

Det är verkligen inte lätt alla gånger. Och jag kan utan omsvep medge att jag har en viss förbättringspotential på området.

Tidigare i veckan hade en kollega och jag en dialog om hur svårt det är att komma in i en diskussion, när den man samtalar med hela tiden är på väg. Alltså när personen har slutat att lyssna och mest hela tiden fokuserar på sig själv. Du vet den där personen som inte lyssnar på vad du säger utan väntar på sin tur att replikera utan att först ha tagit in dina ord. Det blir ju inte ett samtal utan mer som två pågående monologer.

Eller när man försöker hålla fokus men blir avbruten av andra saker som gör att dialogen byter riktning. Känns lite som att vara ute och köra bil, och någon plötsligt tar tag i ratten och svänger in på en enkelriktad tvärgata. Hoppas att ni aldrig varit med om det, men ändå förstår hur jag menar.

Vi kan väl alla känna igen att vi inte alltid lyssnar för att lära oss i samma utsträckning som vi lyssnar för att söka bekräftelser på att vi redan hade rätt.

Det är ju inte alltid helt enkelt, och visst kan man bli full i skratt när man tänker på hur både man själv och andra kan vara emellanåt. Ibland ett evigt ältande innan man kommer till själva knorren – ibland stannar varannan mening kvar i tanken, så att det som kommer ut är mer än rimligt osammanhängande.

Här får vi nog hjälpas åt. För min gissning är att det är svårt att själv notera att man snubblar in i en dålig lyssnarvana. Men om man ber om en ärlig synpunkt från en kollega, familjemedlem, kompis osv, kanske man får en signal när man är mer eller mindre frånvarande. Vilket man kanske är i tron att man multitaskar. Det finns ju tillfällen när det är betydligt mer effektivt att göra en sak i taget. Samtal till exempel. Det finns en typ av samtal där man kanske skulle prova att ge återkoppling i realtid. Du har säkert varit med om att bli uppringd av en säljare som med all önskvärd tydlighet läser innantill i ett manus. Inga frågor, inget lyssnande utan bara mekanisk innantilläsning. Blir man sugen på att köpa ..? Eller som jag faktiskt var med om för inte så länge sedan. En person stod och speglade sig grundligt och hummade mitt i vårt samtal, eller rättare sagt mitt samtal. För där nådde jag inte fram alls. Konkurrensen om uppmärksamheten var helt enkelt för skarp.

Men om man nu vänder på det hela. För – och det här är ju viktigt – det finns väldigt många fina samtal som sker precis hela tiden. Samtal som lyfter, bekräftar, effektiviserar och sprider energi och glädje. För att lyssna på riktigt kan verkligen skapa förtroende. Det är en investering som kan ge ett finfint ROI. Fram med bekräftade budskap och positiv energi, och bort med missförstånd, tvivel och energiläckage. Vissa missförstånd är förstås inte så allvarliga, men det finns andra som kan ge ödesdigra konsekvenser. Här behöver jag knappast exemplifiera, eller hur? Aktivt lyssnande hjälper dig att skapa många bra kopplingar. Är du i ledande befattning så har du stor hjälp av att höra och förstå ditt teams idéer, och ta emot olika perspektiv och förebygga missförstånd. En bra ledare säkerställer att alla känner sig respekterade, och en väg dit är att de är hörda. Här finns det alltid utrymme att träna. För om du ser en bra ledare som en person som är kommunikativ och skicklig på att föra fram budskap så menar jag att det är en halv sanning. En bra ledare är också en fantastisk lyssnare. Så därför fortsätter jag att öva

En kommentar

  • Gert Boekee

    Hello Linda,

    Once again, a very nice and interesting column. One of the first things I learned in business is that listening is the most important quality.

    A Dutch saying goes: speaking is silver, listening is gold.

    I wish you a nice weekend and look forward to our next contacts.

    Greetings from the Netherlands,

    Gert

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *