Företagande,  Ledarskap,  organisation

I strategins tecken

Både förra veckan och helgen gick i strategins tecken. Dels hade jag förmånen att tillsammans med Per Kristensson genomföra en utbildning i affärsmodeller i Handelskammarens regi. Helgen förgylldes med strategidiskussioner i en av de styrelser jag arbetar i. Och den här veckan har börjat med samma förtecken. I tisdags hade jag glädjen att vara gäst hos Handelskammarens ekonomichefsnätverk. Där diskuterade vi ekonomi på olika nivåer; från övergripande och långsiktigt till nyckeltal på detaljnivå. Vi uppehöll oss en hel del kring vad man behöver för att leda en organisation framåt, och inte ”bara” följa upp resultat. En väldigt viktig komponent när det kommer till att implementera en strategisk plan.

Och apropå strategi – hur stor del tar sin utgångspunkt på en väl genomförd analys och hur mycket grundas i intuition? Går det ens att svara på? Vem vet, svaret kanske är av mer filosofisk art. Men jag tror att stora innovationer, med endast den akademiska analysen som bas, tillhör det förflutna. För trots att mängden data är större än någonsin tror jag att ett visst mått av magkänsla kan vara avgörande. Eller vad tror du?

Nu var det inte den filosofin jag tänkte mig fördjupa mig i den här bloggen. Men tankarna snuddade vid det spåret när jag reflekterade efter våra diskussioner om nyckeltal, och hur uppföljning av nyckeltal bör ske för att bibehålla organisationens fokus och energi. En utmaning i sig. För om du vill nå extraordinära resultat måste du vara bra på att inte bara välja de nyckeltal som är mest relevanta för verksamhetens utmaningar, mål, storlek och mognad, utan du måste också kunna använda dem i hela verksamheten. Först då skapar du förutsättningar för att alla ska veta vad de ska göra för att bidra till framsteg och framgång.

Som fd elitidrottare är man van med att arbeta med ”nyckeltal”. Där finns med andra mycket att hämta från hur tankarna gick under den tiden. Vi sätter upp mål och delmål, vi är tålmodiga och systematiska, vi utvärderar statistik vad gäller den egna prestationen, och vi jämför med andra – benchmarking. Och så fortsätter vi kämpa tills vi når målet. För även när man gör allt rätt kan det tid att nå målet.

Jag avslutar med några tips baserade på mina erfarenheter, de kanske fungerar för dig också. Gör det enkelt och begripligt, använd nyckeltal på alla nivåer, använd hellre färre, men se till att de är med dig, välj dina strider och visualisera vad ni har åstadkommit. Och sist men absolut inte minst – och här kan jag dessvärre inte alltid ge mig själv särskilt höga betyg – ha tålamod! Med mycket vilja, uthållighet och envishet kan man nå långt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.